jak se vyrábí Karosa
12. srpna 2002 byva v areálu Karosa ve Vysokém Mýtě slavnostně otevřena rekonstuovaná montážní linka. Vyvrcholila tak dva roky celková rekonstrukce výrobních provozů. Od roku 1970 vyráběla Karosa autobusy panelovým způsobem. Po svaření byly jednotlivé panely olakovány do konečné podoby a poté byla na montážní lince provedená kompletace. Na pracovištích svařovny se provádí jednotlivé svařování skeletu ( kostry ) . Základ skeletu je svařen z uzavřených profilů čtvercového nebo obdelníkového průřezu a potažen ferozinkovým plechem o síle jednoho milimetru. Samotné svařování se provádí v ochranné atmosvéře CO2 Profily, které jsou uvnitř předem upraveny fosvátováním pro další úpravu v katafotéze, se svářejí v zakládacích přípravcích, tím je zaručena vysoká přesnost svařených celků. Svařené celky, levý, pravý rošt a střecha jsou sestaveny do skeletu a ten je přesunut do lakovny. Doprava po jednotlivých pracovištích je řešena pomocí pozemních přesuven. Základní pracoviště lakovny je kataforéza, kde je skelet ponořen do kataforetické lázně ( speciální vana o objemu 300 m3, je 18 m dlouhá 3,5 široká a hluboká přes 4 m ), Následuje nástřik karosérie a přilepení bočních plechových pásu ke skeletu. Tato technologie zajišťuje maximální přesnost, ochranu korodování plechů a profilů. Boční lepení plechových pásů je novinkou, která se používá u všech předních výrobců autobusů. Zaručuje vysokou pevnost spojení a zabraňuje deformaci bočních plechů. Nalakovaný skelet je přeložen na speciální pásové dopravniky, na nichž se pohybuje po celé delce montážní linky. V první fázi montáže je vybavován vnitřek karosérie - je namontována podlaha, výbava střechy a je zasklena karosérie. Boční i zadní okna autobusu jsou do karosérie vlepena. Bylo tak dosaženo zvýšení tuhosti karosérie a zlepšení jízdních vlastností vozidla, např. snížení aerodynamického hluku. Další fází je montáž jednotlivých součástí a pohonné jednotky. Montují se přední a zadní náprava a motor společně s převodovkou. Aby byla zajištěna bezpečnost pracovníků. je montáž prováděná na zvednutém autobuse. Do takto vybavené karosérie jsou následně namontovány sedačky. Plně vybavený autobus je naplněn pohonnými hmotami a opouští výrobní linku.
Diagnostické pracoviště
Poté, co autobus sjel s výrobní linky, jej čeká seřízení a kontrola mechanických součástí. Před předáním do expedice musí ještě absolvovat dokončení, dočištění, zjištění posledních závad a také test v mycí kabině, kdy je autobus podroben těsnosti po dobu 20 min, kdy je neustále proplachován tlakovou vodou se všech směrů a je tak prověřována těsnost karosérie.
Univerzálnost montážní linky umožňuje vyrábět autobusy od 7 do 15 m. Kapaciita jedné linky se zvýšila na 8 vozů v jedné směně oproti šesti vozům na staré montážní lince. S hlediska produkce je závod koncipován vyrobit až 2 500 vozů ročně
1. ledna 2012 byla Karosa přejmenovaná na společnost Iveco Czech Republic.